We schrijven eind maart 2012, het uitlijnapparaat stond nog geen week en Ivo komt met zijn Kia Sportage voor de winterbanden naar zomerbanden te wisselen.
Tijdens de werkzaamheden houden we een praatje en hij vraagt mij wat is dat voor een high tech apparaat. Trots vertel ik dat het een apparaat is om auto’s uit te lijnen en dat dat uitgevoerd wordt als de banden scheef afslijten, het stuur van een auto scheef staat of dat de auto vreemd weggedrag vertoond. Hij kwam met de tegenvraag als ik op de autoweg de hele tijd moet corrigeren omdat de voorkant van de auto zoekt, kan dat aan de uitlijning liggen?
Mijn antwoord was natuurlijk ja.
Ivo ging akkoord met het opmeten van de wagen en de volgende waardes kwamen uit de meting van de achteras:
Hier vallen 2 zaken op, de wielvlucht (camber) staat op het maximale van de tolerantie en de wagen heeft 0-sporing. Deze combinatie zorgt ervoor dat de wagen niet stabiel op de weg ligt, dit voel je voornamelijk bij het wisselen van weghelft op de autosnelweg (de wagen ‘zoekt’ nog even voordat hij weer stabiel rechtuit rijdt).
De achteras werd qua camber en sporing op de nominale waarde gezet (standaard afstelling van de fabrikant).
Het zoeken van de auto komt doordat de wagen uitspoor heeft, dit wil zeggen dat de wielen aan de voorzijde verder uit elkaar staan dan aan de achterzijde, overdreven staan ze: \-/. Als start heb ik de sporing op 0 gezet, dat wil zeggen de wielen rechtuit: |-|.
Ivo heeft een testrit gemaakt en er was een verbetering merkbaar, echter was het zoeken nog een beetje aanwezig. Toen heb ik de wagen aan de voorzijde toespoor gegeven: /-\ (binnen de tolerantie van de fabrikant), en na een tweede testrit was Ivo tevreden met het resultaat.
Ivo had dit probleem eerder bij de merkdealer aangegeven, deze heeft de uitlijning niet gecontroleerd maar een software update gedaan waarna het probleem niet opgelost was.