In sommige gevallen werkt alleen balanceren niet en gaan we de band en velg matchen. Het matchen houdt in dat we het zwaarste punt van de band tegenover het zwaarste punt van de velg zetten zodat de onbalans zich zoveel mogelijk opheft. Hoe gaat dit in zijn werk?
Goed balanceren begint bij het correct opspannen van het wiel op de balanceermachine zoals het ook op de wagen gemonteerd zit, een conische ring aan de binnenzijde en aan de buitenzijde een pennenplaat op maat van de boutgaten van de velg.
Het matchen begint met het meten van de onbalans van de velg, zodra we deze meten plakken we hier de benodigde wielgewichten om de onbalans uit de velg te krijgen.
Hierna monteren we de band en meten we de onbalans weer, omdat de velg uitgebalanceerd is weten we de onbalans welke de band heeft.
De laserlijn is de positie waar de wielgewichten voor de onbalans in de band geplakt zouden moeten worden. Zoals te zien is is dat zo ongeveer ter hoogte van de gewichten van de velg. We gaan nu de band verdraaien op de velg en deze 2 punten tegenover elkaar zetten zodat de onbalans elkaar gaat opheffen.
Nu wordt het wielgewicht van de velg gehaald en de band-velg combinatie normaal gebalanceerd.
Wanneer passen wij dit matchen toe:
- Op het moment dat een auto blijft trillen ondanks dat de wielen uitgebalanceerd zijn
- Als we zo weinig mogelijk wielgewicht op een wiel willen plakken